Oldalak

2008. december 6., szombat

Kiket látunk a magyar kártya lapjain?

Harras Rudolf, Tell Vilmos, Fürst Walter... rengeteg ismerős név a magyar kártya lapjairól. Engem közel 29 évig foglalkoztatott a kérdés, hogy vajon miért pont ők szerepelnek a magyar kártya lapjain: a mai napon erőt vettem magamon, és összegugliztam az ismeretanyagot, amit — tisztelettel — ezen hasábokon veletek is megosztanék.


A magyar kártyát Schneider József kártyafestő mesternek köszönhetjük. Sokáig úgy vélték, hogy a Piatnik játékkártyagyár volt, amelyik a kártyákat tervezte, de 1973-ban megtalálták a kártyák egy ős-változatát, ami magán viselte festőjének nevét. Az alsó- és felső kártyákon található nevek egytől-egyig Friedrich Schiller Tell Vilmos című drámájának szereplői. Joggal merül fel a kérdés: miért éppen ők? A magyar kártya (amit akkoriban még csak Tell-kártyaként emlegettek) az 1848-as szabadságharcot megelőző időkben jelent meg. Az ekkoriban érzékelhető forradalmi hangulatban nem lett volna célszerű magyar szabadságharcosokat ábrázolni a kártyák lapjain, az osztrák cenzúra úgysem engedte volna kiadni. Így aztán maradt Tell Vilmos, a dráma, amiből a szereplők a következők:

  • Tell Vilmos: maga a hős
  • Fürst Walter: Tell Vilmos apósa
  • Rudenz Ulrich: lovag, aki a svájciak oldalára áll végül
  • Reding Itell: főbíró
  • Stüszi vadász: eredetileg csősz, csak később lett a kártyákon vadász
  • Kuoni pásztor: pásztor
  • Geszler Hermmann: gonosz zsarnok
  • Harras Rudolf: Geszler fővadásza
Tell Vilmossal és a történettel kapcsolatban azonban nem csak az alsók és felsők árulkodnak. A zsarnok póznára helyezett kalapját, amely előtt az arra menő svájciaknak meg kellett hajolniuk, a piros kilences lap ábrázolja, míg Tell Vilmos búcsút intő felesége és gyermeke a tök nyolcas lapon, a csónakon átkelő Tell pedig a piros nyolcason látható. (Az eredeti tervek szerint ezek az ábrák más lapokon helyezkedtek el, annak okai, hogy miért és ki által cserélődtek fel, csaknem kinyomozhatatlanok).

Tell Vilmos általkel

Azért is egyedülálló népünk kártyája, mert azon kevés kártyák közé tartozik, amelyiknek témája irodalmi mű körül forog. Bónusz érdekesség, hogy a kártyát — svájci szereplői ellenére — Svájcban alig ismerik, sokan nem is hallottak róla, hogy létezik.

Ma ennyit tanultunk.

7 megjegyzés:

Endoril írta...

Ez egy nagyon érdekes poszt volt!
Belegondolva, engem is régóta foglalkoztat ez a dolog.
Köszönöm, hogy ma is tanulhattam :)

Thozoo írta...

Kérlek. Ez egy ilyen blog. Érdemes minket olvasni.

Nyereményjátékunk is van...

Trza írta...

Ma pakolás közben kezembe akadt egy pakli kártya, és ahogy nézegettem a patinás, régi lapokat, ellenállhatatlan vágyat éreztem, hogy megtudjam, miért pont ezek a nevek szerepelnek rajtuk.
Nem hittem volna, hogy rögtön az első blogban ilyen kimerítő választ kapok a kérdésemre. :) Köszönöm! :)

Thozoo írta...

Érdemes minket olvasni, nagyon jók vagyunk más témában is. :)

Unknown írta...

Én még annyit vettem észre, hogy a piros hetesen Geszler Herrmann van ábrázolva.

Unknown írta...

A zsarnok póznara helyezett kalap pedig a tök kilencesen van, nem a piroson.

Krisztián írta...

Sziasztok! Az https://aduasz.com tulajdonosa vagyok ahol lehet online magyar kártyázni, oda szeretnélek iótiteket cikk olvasókat meghívni. A magyar kártya szereplőiről is van ott leírásom a https://aduasz.com/magyarkartya/alakjai.php oldalon olvashatjátok el. Sziasztok