Oldalak

2009. április 28., kedd

Mindenki másképp csinálja

Az iskolai írott anyagok sokszorosítása bizony rendkívül környezetszennyező és költséges dolog. A tananyagokat ki kell nyomtatni, azokat le kell fénymásolni, használat után pedig úgyis a kukába kerül az összes. Nincs ez másképp a röpdolgozatokkal, vagy a témazáró dolgozatokkal sem. Ez utóbbinál csak annyi a különbség, hogy azt egy évig hagyjuk porosodni az asztalfiában, mielőtt végképp bezúznánk őket, vagy rituális nyár esti szalonnasütésekkor vennénk tőlük végső búcsút, gyújtós formájában.

Én személy szerint utálok fénymásolni. Ez bizonyára abból ered, hogy bár sok fénymásolóval találkoztam már életemben, valahogy soha nem volt szerencsém olyan példányhoz, amelyik negyed évnél tovább bírta volna mindenféle szervizelés nélkül. És persze mindig akkor romlanak el, amikor a legjobban kellenének. Hozzá kell tenni azt is, hogy ezek az általam ismert fénymásolók azért kapták is a terhelést rendesen. A suliban is ritka az olyan pillanat, amikor nem dolgoznak a masinák.

De nem nálam!

Én magam az elektronikus dokumentumkezelést helyezem előtérbe már egy ideje. Az internet és a számítógép elterjedésével a diákok 99%-ának lehetősége van arra, hogy otthon elemezgesse az internetre PDF fájlok formájában feltöltött tananyagokat. Az iskolában egy órai feladatot sem nagyon tudok már másképpen elképzelni: a PDF-fájl tökéletes megoldás arra, hogy mindenféle feladatot a diákok elé tárjunk. Azon túl, hogy így esőerdőket mentek meg a végleges pusztulástól tanévről tanévre, a diákok hozzászoknak a több alkalmazás kezeléséhez. Váltanak a feladatlapra, aztán váltanak az aktuális munkára, esetleg úgy rendezik az ablakokat, hogy mindkét képet lássák – egyszóval jobban hozzászoknak a digitális dokumentumokhoz. Arról nem is beszélve, hogy ezt a fájlt csak egyszer kell előszedni, és egyszer kell feltölteni a megadott, mindenki által elérhető helyre a hálózaton, onnan pedig eléri az összes diák.

A fene modern dokumentumkezelés alól kivételt képeznek az elméleti dolgozatok, amik még mindig papíron íródnak... sajnos.

Persze könnyen beszél az infó szakos, akinek mindig keze ügyében vannak a számítógépek. Be kell vallani, hogy a jelenlegi eszközökkel ezt mondjuk egy matek- vagy egy földrajzórán nehezen lehetne kivitelezni. De az már egy teljesen más téma...

Nincsenek megjegyzések: