Oldalak

2008. október 17., péntek

Adatok, biztonságban

Aki foglalkozott már weboldalak készítésével és azok tárolásával, az tudja, hogy itt aztán végképp nem elég egy biztonsági mentés, lehetőleg több, minden időszakot átölelő pillanatképpel kell rendelkeznünk az adott oldalról annak érdekében, hogy bármikor vissza tudjuk állítani a nekünk tetsző állapotot.

Mi van akkor, ha gondatlanok vagyunk, és ezt mégsem tettük meg? Én magam sokat gondolkodtam már azon, hogy mivel nem saját szerveren tárolom ezt a blogot, mi is lenne, ha egyszer törlődne annak tartalma valamilyen okból. Elveszne a Blogger szerverén, mint két éve bizonyos felhasználók levelei a GMailből. Mit tennék?

A neten tárolt cuccaim archiválásához több eszközt is használok.

A saját blogomat rendszeresem mentem a saját gépemre minden kommentjével együtt. Persze nem egyenként kattogok a mentésre minden oldalnál, inkább a Scrapbook nevű Firefox-kiegészítőt használom, amiben egész egyszerűen megadható, hogy melyik oldalt hány link mélységig szeretnénk lementeni, majd egy klikk után a program leszedegeti az adott oldalt úgy, hogy offline lesz böngészhető, tehát egy internet-kapcsolat nélküli gépen is kellemesen olvasgathatóvá válik. (A cikk írása alatt is éppen a mai állapotot mentem.) Megadható az, hogy kerüljenek-e mentésre külső linkek, vagy csak az adott domainen belül garázdálkodjon, valamint beállíthatjuk azt is, hogy az oldalak szöveges információin kívül milyen elemek (kép, hang, videó stb.) legyen még lementve. Az így elkészült, özön fájlt tartalmazó könyvtárat ezt követően egyetlen ZIP-be tömörítem, és elpakolom egy erre való könyvtárba.

A leveleimet a Thunderbird nevű ingyenes e-mail klienssel töltögetem a saját gépre, POP3 kapcsolaton keresztül. (2007. júniusa óta, előtte Outlookkal csináltam ugyanezt.) Az összes levelem visszakereshető egészen 2003-ig (ekkor kezdtem az interneten való kalandozásaimat), legyen szó mind a beérkező, mind pedig a kimenő levelekről. Mivel a levelek letöltése folyamatos, így egy esetleges (végleges) levelezőszerver-leállás esetén sem lenne probléma, mivel minden levél offline is rendelkezésre áll. Egyedül csak az elérhetőség esne kútba, de gyorsan és frissen keresnék másik szolgáltatót. (Olyan meg nincs, hogy mind egyszerre döglik be.)

Miután ilyen szépen archiváltam az adataimat, az összeállított fájlokat külső merevlemezen és a számítógépen is tárolom, és azzal nyugtatom magam, hogy minden rendben, nem történhet probléma.

Ha azonban valamilyen úton-módon mégsem mentenénk, de rendkívül nagy szükségünk lenne egy véletlenül letörölt weboldalra (merthiszen általában egy véletlenül letörölt weboldal visszaállítására égetően nagy szükség van), használjuk nyugodtan a technikát, és látogassuk meg a Wayback Machine-t, az internet javarészét archiváló szájtot, ahol évekre, azon belül hónapokra és napokra bontva láthatjuk egy-egy weboldal régi állapotát. Időutazásnak sem utolsó a lehetőség: hangosan kacagok egy-egy népszerű weboldal pár évvel ezelőtti dizájnján, és olyan emlékek jutnak eszembe róluk, amiket azt hittem, hogy már régen elfelejtettem. Érdemes belenézni, főleg annak, aki több éve internetezik már. (A többieknek valószínűleg nem lesz egy nagy élmény.)

---
Meg kell jegyeznem, hogy a hatalmas biztonság ellenére az operációs rendszer újratelepítésekor letöröltem azokat a fényképeket, amelyeket pedig azért válogattam ki a 2007-ből származó mintegy 2500 fotó közül, hogy majd papírképet hívatok elő belőlük. Agylobot is kaptam. A képek megvannak, csak az nincs meg, hogy melyiket választottam ki jobb sorsra. Most azt hiszem, újra nekiülök, és végignézem mindet. És ebből tanulok, hogy még azt is menteni kell, amiről azt gondoljuk, hogy valójában nem is.

Nincsenek megjegyzések: