Oldalak

2008. február 7., csütörtök

A jó fotó titka

A sokat sejtető cím azért nem fedi teljesen a valóságot: az itt olvasható praktikák megfogadásával nem fogunk mesteri szintű fotókat készíteni - ahhoz a technikán túl egyéni látásmód, sok gyakorlat és egy jó gép is szükséges. A fotók komponálásakor azonban érdemes figyelni az alábbiakra.

Álló- és fekvő fotó
Sokan állandóan olyan helyzetben tartják kezükben a fényképezőgépet, ahogyan azt a Tervező megteremtette, így fotógyűjteményük szinte minden darabja ún. fekvő kép lesz (nagyobb a szélessége, mint a hossza). Való igaz, hogy monitoron így kényelmesebb megtekinteni az ilyen tájolású digitális fotókat, de sok téma szinte ordít azért, hogy álló képet készítsünk róla.

Fekvő verzió: sok a felesleg

Az álló kép jobban megragadja a lényeget

Ferde kép
Ha nem használunk állványt, előfordulhat, hogy a kép ferde lesz. Ez főleg akkor tűnik fel, ha a képen egyenesek vannak (pl. épület) vagy tájkép esetén látszik a horizont. Egy ilyen fotó sokszor egész jól sikerül, ennek ellenére mégis lehangoló a ferdeség, rontja a kép értékét. Megoldás: a minden fotószerkesztő alkalmazásban megtalálható Forgatás (Rotate) lehetőséggel, és egy kis vágással rendbe tehetjük a képet - bár ilyenkor némi képinformációt veszítünk a kép széleiről.

Ferde eredeti


Forgatás és vágás


A kész kép

Beégés
A túlzottan nagy dinamika-különbség (világos és sötét részek különbsége) a képen azt eredményezi, hogy a fényképezőgép digitális tartománya nem képes azt leképezni. Ilyenkor a fotón teljesen fehér (ún. beégett) területek keletkeznek. Megoldás: a különböző fényértékekkel készített képek sorozata, majd később a monitoron kiválasztjuk a legjobb képet. Ha már nincs lehetőség visszamenni az adott helyre, akkor esetleg a Szintek (Levels) menüpont segítségével próbálkozhatunk, bár ez igen kevés esetben ad jó eredményt.

Beégett és nem beégett területek




Kromatikus aberráció
A képen lévő világos és sötét részek között, főként olcsóbb fényképezőgépek és objektívek használatával lilás vagy zöldes fényudvar keletkezhet az átmeneteknél. Ezt kiküböszölhetjük úgy, hogy nem fotózunk ilyen témákat :-) de ha esetleg már megtettük, az előzőekben említett Paint Shop Pro segíthet rajtunk: az Adjust/Photo fix/Chromatic aberration menüpont alatt található párbeszédablakban csökkenthetjük a nem kívánatos színezetet.

Az ágak sötétje és a (mellesleg beégett) égbolt között
lilás kromatikus aberráció látható.


A Paint Shop Pro Adjust/Photo Fix/Chromatic aberration párbeszédablakában
megadható a nem kívánatos színezet, jelen esetben a lila.


A szűrt (végleges) kép

Remélem, hogy a leírt tanácsok a kezdő fotósok okulására válnak. Fotósiskolánk egyelőre befejeződött. A véleményeket hozzászólások formájában várjuk!

Nincsenek megjegyzések: