Oldalak

2011. szeptember 14., szerda

Rámák, amikre rá lehet kapni

Kiröhögtem egy csoporttársamat egy hűvös őszi napon az egyetemen, amikor a főigazgató előadása alatt éppen egy virtuális gazdaságot igazgatott. Aratott, vetett, lerendezte az állatokat és a gazdakörben is tette, amit neki, mint gazdának, tennie kellett. Akkor úgy tűnt, hogy ehhez a meglett, komoly emberhez nem illik ez a játék, mert már mégis milyen az, amikor valaki egy böngészőben futó, Flash alapú farmot rendez, miközben az élet nagy igazságai zúgnak el a füle mellett? Meg hát amúgy is, na. Fel kell nőni! A Flash játékok nem komoly embernek valók. "Vigyázz" – mondta ő akkor – "hamar rá lehet kapni".

És tényleg.

Még a záróvizsgámra készültem, amikor arról értesültem, hogy egy városépítő játék van kilátásban. Hát ezt nekem, mint örökös SimCity-rajongónak, mindenképpen látnom kell. Életem párja akkor már jó ideje játszott a Farmerama nevű játékkal, amit szintén a német Bigpoint futtat, így nem volt meglepetés számomra a játék logikája, az egésznek a felépítése. Ezek a játékok arra az elgondolásra építenek, hogy bennük minden (vagy majdnem minden) elérhető tárgyat és fejlesztést meg lehet szerezni, ha kellően kitartóak vagyunk és rengeteg játékórát ölünk a játékba, de természetesen van kiskapu, egy könnyebb út, amivel gyorsabban teljesíthetők a feladatok, vagy éppen előnybe kerülhetünk némiképp az azonos szinten lévő játékostársainkhoz képest. Ez pedig nem más, mint a fizetés. A játékokban jellemzően kétféle pénznem van: egy viszonylag könnyen megszerezhető, valamint egy ritkán fellelhető, sok esetben csak SMS-ben vagy utalással való fizetéssel szaporítható. Namost a jó cuccok nyilván ez utóbbiért vásárolhatók meg. Ez a pénznem általában szintlépésért is jár, de nagyon-nagyon lassan szaporodik, így az ember egyre inkább elgondolkodik azon, hogy megvesz belőle 40-50-et is akár, mondjuk 800 forintért, SMS-ben.

Én, komoly ember létemre, szintén eljutottam odáig, hogy eljátsszam a vásárlás gondolatával. Az üzleti modell egyébként hihetetlen jó, mert rajtam kívül nagyon sokan már a tettlegességig is eljutottak. Személy szerint, megvallom most őszintén a nagyvilágnak, már kétféle játék rabja is vagyok. Az egyik a már fentebb említett, RamaCity nevű városépítő játék, a másik pedig a SkyRama, amiben egy repülőtér mindenféle járat-küldési, utasellátási és vámmentes áru-kezelési feladatait kell napról napra ellátni. Ezek a játékok szintén a fent említett logikát követik, lássuk pár mondatban őket, mit is tudnak.

RamaCity
http://ramacity.bigpoint.com

Ebben a játékban tehát képzeletbeli városunkat kell felépíteni. Ne számítsunk SimCity-szerű részletességre és játékmenetre (én arra számítottam): gyakorlatilag az utcák és az épületek elhelyezése után nem sok dolgunk lesz a játékban. Ennek két oka van. Az egyik, hogy szinte minden művelethez az erőművek által termelt energia kell, amiből egyszerre maximum 20 áll rendelkezésünkre, ezt pedig olyan 13-15 másodperc alatt lehet elkattintgatni. A másik ok az, hogy a rendelkezésre álló terület nagyon hamar betelik, így várni kell rengeteget, amíg az újabb területbővítés megérkezik, de persze az nem akkora, hogy egy újabb épületsort le tudjunk rakni. Az egész várost át kell rendezni. És ez bizony még az én (nem rossz) gépemen is lassú tud lenni.

A játékban vannak napi feladatok (el kell adni 1 darab legyártott árut), de szerintem egy csomó mindennel lehetne még az egészet turbózni. Pl. azzal, hogy a napi feladatok ne csak ebben merüljenek ki, hanem pl. meg kelljen látogatni 40 házat, vagy építeni kell 2 új utcát... tudom is én, annyi ötletem lenne, csak annyira nincs beleszólásom a fejlesztésbe.

Az én városom

A RamaCity tehát általában bejelentkezésből, a gyárban lévő dolgok kiszedéséből és boltba való berakásából, a maradék energia urbikra (=városlakókra) kattintgatásásból áll. Ezt követően elfogy az energia és tekintve, hogy 1 energia kb. 3 perc alatt jön létre, így egy órára egészen biztosan el lehet felejteni az egész játékot. Kár érte pedig, jó volna, ha nagyobb ütemben fejlesztenék.


SkyRama
http://skyrama.bigpoint.com

Na, a SkyRama már egy sokkal élőbb valami. A játék ugyan még mindig béta változatban van, de egyre stabilabb lesz és meglátszanak a fejlesztések is rajta. Éppen a mai napon orvosoltak több olyan hibát, ami mondjuk már hetek óta idegesítette a játékosokat... de ne szaladjunk ennyire előre.

A SkyRama-ban bárki azonnal repülőtér-igazgatóvá válhat. A feladat: teljesíteni a fő- és történeti feladatokat, ezáltal egzotikus repülőkhöz, pénzért megvásárolható épületekhez jutunk. A játék nagyon jól van felépítve, szépen lehet előre haladni, nem lépünk túl gyorsan szintet, meg kell dolgozni már a 15. szint környékén is egy-egy szintlépésért. A feladatok is jól el vannak találva, foglalkoztatják a játékos fantáziáját (legalábbis az enyémet mindenképpen). Külön öröm, hogy az internet adta lehetőségeket kihasználva majdhogynem világszerte (Afrika és Ausztrália kimarad) lehet "szomszédos" repülőtereket, repülőtér-igazgatókat találni, akikből idővel egy összeszokott csapat lesz és akikre lehet számítani egy-egy feladat (pl. küldj vissza 15 teherszállító repülőt) megoldásakor.

Az én repülőterem

TP, baripont, koin
Ezzel a játékkal a RamaCity-nél sokkal több időt lehet eltölteni, bár hozzá kell tenni, hogy néha túlzottan sokat is. Egy-egy elküldött repülőgép meghatározott ideig (6 perc, 1 óra, 4 óra, 8 óra, 24 óra) repül és nem árt ott lenni kb. akkor, amikor visszaér. Ekkor tudjuk ugyanis "kiszedni", amit hoz, amiért játszunk: tapasztalatpontot, barátpontot és persze AirCoin-t (pénz), amiért forgalmi épületeket, vagy repülőgépeket vehetünk. Sokszor előfordult velem, hogy már régen mentem volna aludni/fürödni/vacsorázni/akárhová, de még küldtek 3 repülőt, hát megvártam. Aztán még jött 4... Egyszerűen nem lehet szabadulni tőle. :) Mivel a barátok (szomszédos repülőtér-igazgatók) látják, ha visszaküldtük a repülőt, égő lenne, ha barátpont nélkül térne vissza egy járat, hiszen meginogna a belénk fektetett bizalom.

A repülőgépek ellátása folyamatban

Ez tehát egy olyan aranyos-kedves játék, amibe a bétaverziós hibái ellenére is tényleg bele lehet szeretni. Még annak is, aki egyébként csak farmozással üti el értékes idejét. :) Ismerek ügyintézőket, rendszergazdákat, akik igencsak sok időt töltenek azzal, hogy a repülőikkel foglalkoznak... (most is, mert folyamatosan küldik a repülőket.) Szóval igen, azt hiszem, ezekre a játékokra tényleg rá lehet kapni.

Ezen bejegyzés megírása alatt 22 repülőt küldtem vissza. :) További 9-et várok még az este folyamán. További szép napot, én léptem játszani.

4 megjegyzés:

Razgon írta...

Nem volt szép dolog, hogy kinevettél akkor. :)
Egyébként őszintén remélem, hogy TP nem nézte a tanári gépen, hogy a tanulói masinákon mi megy, mert valszeg egy világ omlott össze volna benne...

Thozoo írta...

Jaj, de szánom-bánom. :) Akkor még nem tudhattam. TP szokás szerint annyira bele volt merülve a magyarázásba, hogy biztosan nem volt ideje a monitorképekkel foglalkozni.

virginia írta...

hello én szeretnék segítséget kérni feladat rama m turbo visszaküldése és rama xs turbo visszaküldése hova kell visszaküldeni őket??

Thozoo írta...

Szia! Meg kell kérni a barátaidat a játékban, hogy küldjenek neked ilyen típusú gépeket és ha ellátod, majd visszaküldöd nekik, akkor teljesül a feladat.