Oldalak

2006. november 24., péntek

IPTC adatok

Közel 19.000 digitális fényképem van, mintegy 14 gigabájtnyi tárhelyen. A digitális fényképezőgépek úgynevezett EXIF-adatokkal látják el a fényképeket, amelyekből könnyen kideríthető, hogy a fénykép mikor készült, és milyen beállításokkal (villant-e a vaku, mennyi volt a zársebesség stb.). Emellett a JPEG-fájlok rendelkeznek egy ún. IPTC-rekorddal is, amelybe különböző, a fényképre jellemző adatokat (kulcsszavakat) írhatunk be. Mivel meglehetősen macerás már a keresés özön fényképem között, főleg akkor, ha egy adott témájú fényképet keresek, ezért tegnap ünnepélyesen elkezdtem a fényképeim IPTC-adatainak feltöltését.

Erre a hosszadalmas műveletre a (véleményem szerint) legjobb fotókatalogizáló programot, az XnView-t használom. Az IPTC-adatokban tulajdonképpen egy fényképről bármit eltárolhatunk, a módszer viszont lassú: be kell írnunk a kulcsszavakat, amelyek a képre utalnak, megadhatjuk a fénykép készültének helyét és idejét (az idejét, ha a fényképezőgépben az idő jól be van állítva, maga a gép is kitölti az EXIF-adatok között), szerzői jogi információkat állíthatunk be, állapotot, prioritást, és még számtalan hasonló mezőt írhatunk be, ha van türelmünk. Nekem ebből olyan sok nincs, éppen ezért én csak a kulcsszavakat és a fénykép készítésének helyét töltöm ki.

Az eljárás azonban így sem csekély időmet emészti fel. Kb. 5 órai munkával 600 fényképet láttam el kulcsszavakkal és a készítés helyének megjelölésével, viszont már most látszik a hatékonyság: ha én ezekből a képekből azokat szeretném kiválogatni, amelyiken kutya van, akkor a keresőbe elég csak annyit beírnom: kutya, és máris megkapom a kívánt képeket. Ha azonban specifikálni akarom, és nekem csak egy adott kutyáról kellenek képek, akkor beírom a kutya nevét, és csak róla kapok képeket (természetesen csak akkor, ha előzőleg a kép IPTC-adatai között megemlítettem a négylábú nevét). A keresés kombinálható is: ha olyan képek kellenek nekem, amin mondjuk egy kutya és egy labda található, akkor a két szót ÉS-kapcsolattal összerendelve kell elindítani a keresést, és csak olyan képeket kapok, amin van kutya is, meg labda is.

Szóval a technológia kiváló, tetszik, az XnView pedig továbbra is a legjobb képkezelő program címet kapja meg nálam, ingyenes volta ellenére kenterbe veri az összes fizetős programot.

Ugyanakkor gondoljunk bele abba is, hogy ha 600 kép 5 óra, akkor 19.000 kép 158 óra, tehát ha napi 24 órában csak az adatokat töltöm, jó esélyem van rá, hogy egy hét alatt befejezem az összes kép adatainak kitöltését. :-)

Nincsenek megjegyzések: