Oldalak

2007. július 26., csütörtök

Brie

Anélkül vásároltam egy jó nagy darabot a francia, fehér nemespenésszel érlelt, Brie elnevezésű lágy sajtremekműből, hogy tudtam volna Charles Maurice de Talleyrand francia államférfinek az 1815-ös bécsi kongresszuson tett kijelentéséről, mely szerint ez a sajt a sajtok királya. Magam is úgy gondoltam, hogy a tegnapi reggelimet majd jól bearanyozom a 60%-os zsírtartalmú, puha sajttal, azonban ez nem teljesült maradéktalanul.

Friss kenyér, ropogós piros paprika és szalámiszeletek kerültek az asztalra a reggelihez. A sajtból is szépen leszeltem egy keveset, majd egy óvatlan pillanatban, amikor már belemerültem a reggelizésbe, bekaptam belőle egy falatot.

Elmondani nem lehet, hogy mit éreztem.

Ha össze kellene foglalnom röviden azt az igen összetett érzést, amit a sajt okozott, nem menne. Az íze olyan, mint a dohos pince szaga. Ezt feltételezhetően a feltűnően nagy mennyiségben jelen lévő nemespenész okozza: kissé olyan, mintha a sajt kis műanyagdarabka lenne, aminek a belsejében van valami ízhatás, de nem. Nyikorgott a fogaimon. A pinceszag-íz olyan szintű, hogy nem lehet mellette másra koncentrálni. A sajt elfogyasztásához megoldás lehetne, ha sajtszeletelő használatával egy huszáros mozdulattal a penészt lerántanánk a termékről, azonban - amint a mellékelt ábra is mutatja -, a penész nem csak a felszínen búvik meg, hanem beszivárog az étel minden szegmensébe, lehetetlenné téve a kiirtását.

Meglehet, a Brie sajt is olyan, mint a többi francia íz: hozzá kell szokni, fel kell nőni hozzá. Egyszer-másszor magunkat kell megerőszakolni ahhoz, hogy el tudjuk fogyasztani. Nálam ilyen volt a Dijoni mustár, amelyet először meg nem ettem, sőt, hasonló érzeteket keltett bennem, mint ma ez a sajt, de később igen gyorsan rákaptam, és a mai napig szeretem.

És hogy mi lesz a sajt sorsa? Pár napig még marad a hűtőben, aztán meglátjuk. Nem hinném, hogy el fogom fogyasztani, de kidobni - egyelőre - nincs szívem. A neten sok receptet találni, amihez Brie sajt kell, bár hozzá kell tennem, hogy több órás főzőcskémet nem biztos, hogy el akarom rontani vele. Nem bízom benne.

Alig használt, csücsökhiányos Brie sajt eladó.

Értékelés: 1/5, borzasztó.

1 megjegyzés:

Fogas János írta...

Nincs túl jó színe a sajtnak... Lehet valami más márkával kellene próbálkoznod. Bár ha a chamambert nem jön be, akkor ez se fog. :)