Oldalak

2013. március 22., péntek

Játékfüggőség

Nem is olyan régen még szörnyülködtem azon, hogy az online játékoktól való függőségeket egy kalap alá vették az alkoholtól vagy drogtól való függőségekkel. Ma meg már azt veszem észre, hogy van ebben a dologban valami: egy jól összerakott online játék, legyen az bármilyen gagyi (esetünkben egy flash-alapú, böngészős játékról lesz szó) olyannyira uralni tudja az ember idejét és döntéseit, hogy végeredményben rabjává teszi a játékost.

Egy böngészős játék alapkoncepciója a következő: vásároljunk különböző tárgyakat, amikkel különböző javakat termelve azokat virtuális pénzért adhatjuk el a szintén online játékostársaknak. Az ebből realizált bevételt újra olyan dolgokra költhetjük, amelyek a játékban nagy értékkel bírnak, vagy a meglévő cuccainkat fejleszthetjük velük tovább. Ezeknek a növényeknek, épületeknek, járműveknek (vagy bárminek, amiről a játék szól) azonban jelentőségük a világon semmi nincs, hiszen alapvetően nem mások, mint rövid, pár kockából álló animációk vagy pedig sima képek. Természetesen a termelési- és egyéb folyamatokat ki kell várni: órákat, napokat kell várni arra, amíg az általunk aktivált funkció élesedik, pl. kedvenc városépítős játékomban egy órát kell várni arra, hogy a fűrésztelep legyártsa a gerendákat. Az ember viszont szereti, ha mindez azonnal történik, 1 óra várakozási idő egy játékban nagyon soknak számít. A fejlesztők persze gondoskodnak arról, hogy ha a játékos akarja, akkor pár pillanat alatt megtörténjen a gyártás: egy szempillantás alatt meglesz a gerendád, kikel a növényed, leszáll a repülőd, viszont ezért leszel szíves emelt díjas SMS-t küldeni és azon gyorsító eszközöket vásárolni. És már itt is vagyunk, az érem másik oldalán, a játék remek üzleti modelljénél, ami semmi másra nem alapoz, mint a türelmetlenségre.

Még majdnem 3 perc múlva lesz kész a gerendám...
rányomjak egy energiaitalt, hogy felezze az időt? 

Egy jól menő játéknál a fejlesztők pontosan akkor, amikor már a játékosok kezdenének belefásulni a témába, valami újítást találnak ki. Új funkciók, eddig soha nem látott plusz elemek, új feladatok, bármi belefér, a lényeg, hogy a játékos tovább üljön a játék előtt, még jobban megkedvelje azt, az élete részévé váljon és azonosulni tudjon vele, így nem fog problémát okozni neki, ha "már csak egy kicsi hiányzik, hát küldök én egy SMS-t". Sok kicsi sokra megy alapon nagyot lehet kaszálni, és nyilván a szerverek fenntartásának, a fejlesztésnek és a beleölt ötleteknek és munkának ára van, a haszon még így is jelentős lehet.

Annak idején magam is jól szórakoztam azon, ahogy életem párja több tucat fecnit ír tele azzal, hogy hány szupertrágyára meg ringlófára lesz szüksége ahhoz, hogy egy medvebarlang mellé aranymosó hollótanya XXL-t varázsoljon, manapság azonban már az én gépemen is gyűlik a fejlesztési terv nevű excel-tábla, a városkép optimális elrendezését biztosító négyzetrács, minden, ami ezzel kapcsolatos, mivel egy kicsit rákattantam erre a témára. Olvasom a fórumokat, hozzászólok, képben vagyok az újdonságokkal kapcsolatban. Kezdetben képes voltam még lefekvés előtt is kattogni, hogy reggelre flottul kész legyen minden, manapság már itt nem tartok, de jelen sorok írása közben is átkattogok 5 percenként, mert annyi alatt lesz kész egy kör szálfa és nyomni kell ki a tőzsdére, hogy elvigyék 24-ért, így én új területet tudok szerezni és még nagyobb és még jobb és még szebb lesz minden! :)

Hetekkel ezelőtt már ott tartottam, hogy a játékszenvedélyt átragasztottam egy cimborára, aki ezek szerint erre fogékony, mivel azóta folyamatosan játszik. Órákat tudunk azzal is tölteni, hogy megbeszéljük: mi hogy van, hogy kell ezt csinálni, vagy azt, hogy érdemes gyártani, fejleszteni, lepakolni, kipakolni, eladni, venni... elképesztő, amit művelni tudunk. Legalább annyira furcsán néznek ránk, mint ahogy én néztem régebben arra, aki Kacsa katáról, Aranylevelű fáról, Szuperszomszédról és hasonlókról beszélt. Most lehet röhögni nyugodtan, de 6 napi munkám fekszik abban, hogy szert tettem az alant látható három karácsonyi vityillóra és újabb 3 munkás hónap (!) pedig abban mutatkozik meg, hogy 3. szintű, fullextrás télapó-csalogató karácsonyi házikó lett belőlük, a folyamatos fejlesztések során! :) A mellette lévő kísértetkastélyról már el se mondom, mit kellett dolgozni és kattogni érte Halloween környékén... :)

Télapó-csalogató karácsonyi házikók és a kísértetkastély

Hát így, eképpen mulat a magyar az unalmas téli estéken! Csak óvatosak legyetek, mert minden online játék borzasztóan addikt és ha rákapsz, nehéz róla leszokni! :)

Nincsenek megjegyzések: