Oldalak

2009. november 10., kedd

Én és a Windows 7

Vasárnap rám szakadt egy halom szabadidő és úgy éreztem, nekem bizony véglegesen fel kell telepítenem elsődleges operációs rendszerként a Windows 7-et. Előtte már történtek próbálkozások egy üres merevlemezre, és ott jól (a Vistával való próbálkozáshoz képest sokkal jobban) vizsgázott az új operációs rendszer, így aztán 2009. november 8-án véglegesen megváltam leggyakrabban használt számítógépemen a Windows XP-től. Egyelőre úgy tűnik, nem bántam meg. Nézzük, mit sikerült összegyűjtenem, nekem miért tetszik jobban a Windows 7, mint az előtte használt XP.


A telepítés teljesen grafikus. Ez tetszett, annak ellenére is, hogy a 640×480-as kép némiképpen lelombozólag hat. Az én öt éves gépemen az egész folyamat partícionálással-mindennel együtt olyan 20-25 perc alatt lezajlott. Ami a telepítés után feltűnik, hogy egyrészt a monitor natív felbontásra áll, és szinte minden hardvernek van drivere, úgy a hardveresen gyorsított videónak, mint a hangnak. Persze ehhez internet-kapcsolat kell, ami hála a jó Istennek, mára már mindenhol alapfeltételnek mondható. Ez a jelentős driverrel való ellátottság mindenképpen előrelépés a Vistához képest. Ott arra emlékszem, hogy a hálózati kártyát nagyon nehezen sikerült felismertetni, ráadásul egy teljesen másik gyártó driverével kezdett el működni a dolog. De térjünk vissza ide! Olyan hardverek drivereivel nem kellett foglalkoznom, mint a legalább 7 éves webkamera, a legalább ennyi éves szkenner, valamint a 11. évébe lépő TV-tuner kártya: ezeket automatikusan felismerte a rendszer, és telepítette is őket. Kisötös!

A legnagyobb kihívást a régi rendszeren generált fájlok átültetése jelentette az új környezetbe. Nem azért, mert vissza kellett másolni a fájlokat, hanem mert a jogosultságok kezelése kissé szigorúbbra lett véve a Windows 7-ben. Konkrétan az történt, hogy a levelezőm nem tudott írni azokba a fájlokba, amiket az előző operációs rendszer alatt gyártott le. Ezt a problémát 5 óra jogosultság-engedélyezés keresgélése után aképpen oldottam meg, hogy a régi könyvtárat átneveztem egy másik névre, létrehoztam egy új könyvtárat a régi nevével és a régiből átmásoltam mindent az új könyvtárba. Innentől kezdve minden írási művelet tökéletes volt. Viszont öt órát kellett szívni vele, mire teljesen magamtól rájöttem a megoldásra.

A grafikai megoldások és a tálca újragondolása nekem tetszik. Én imádom a tálcán a gyorsindító eszköztárat, mindig tartok ott 6-7 programot, amit gyakran használni szoktam. Itt azonban a gyorsindító eszköztár, mint olyan, nem létezik: a parancsikonokat rögzíteni lehet a tálcán. (Tehát soha nem tűnnek el onnan.) Ha rákattintunk valamelyikre, onnantól kezdve ugyanott marad az ikon, és futó programmá válik. (Ja, és megoldották a tálcán lévő gombok átrendezését is, ugyanakkor ha egy éppen futó programot rögzítünk a tálcán, automatikusan gyorsindító ikonná válik... nagyon szuper megoldás.)

Tetszik az is, ahogy a tálca gombjai kommunikálnak velünk: folyamatjelzőként is működnek, így egy-egy hosszabb másolásnál nem kell állandóan váltani a másolást végző alkalmazásra. A tálcagomb hátterében pedig látjuk a folyamatjelzőt. Brilliáns megoldás, akárki találta is ki. De vannak még ilyen grafikai finomságok, pl. a háttérképek átmenettel történő váltása, meg olyasmik, hogy mielőtt csak úgy kikapcsolná az oprendszer a monitort, elsötétíti a képet... apró dolgok ezek, mégis élvezhetőbbé teszik a géppel történő mindennapos munkát.

A megújított Start menüt jónak találom. Főként a keresőmezőt, amely minden egyes programot, súgótémát és fájlt megtalál, amiben a beírt kifejezés megtalálható. Ennek feltétele a háttérben történő indexelés, ami nem fogja vissza a gépet. Főként a holtidőkben dolgozik, amikor meg senkit nem zavar, szóval érezhetően jobban össze van pakolva, mint a Vista volt. Játékot még nem telepítettem fel, szóval a brutálisabb ösvényekre még nem eveztünk, de a mindennapi dolgokban nagyon jól teljesít a rendszer, és egyelőre nem bántam meg, hogy váltottam.

Én tehát nagyon gyorsan rajongóvá váltam, a fejleményekről pedig később még tájékoztatlak benneteket.

3 megjegyzés:

Milan írta...

Én is feltettem már, nekem is tetszik eléggé, szerintem jobb mint az Xp végre. A játékok nagyjából mennek rajta, eddig szinte mindent feltudtam rá tenni. Ezt a tálcán csoportbarendezett rendszert olyan jól meglehet szokni, hogy már el sem tudnám magam képzelni nélküle.

Thozoo írta...

Ezen utolsó gondolatot magam sem tudtam volna szebben megfogalmazni, és rám is igaz. Az XP nagyon fapadosnak tűnik utána...

FroSt írta...

Hasonló érzések vannak bennem is :) az otthoni vas már megkapta 7et a notim még XPvel fut. A legnagyobb meglepődésemre a lényegesen korlátoltabb informatikai tudással rendelkező tesóim (nem akarom bántani őket) viszonylag hamar kb 1-2 hét után probléma nélkül navigáltak 7en, bár Hugi kérte h asztalon az ikonok csoportositása legyen kikapcsolva. Érhetetlen egyik legjobb funkció h nem zsufolt a tálca. A játékok pedig rezzenéstelenül mennek fullon. Bár ennek lehet az uj vga is az okozója :)