Oldalak

2009. január 10., szombat

Peak meter

Végiglapoztam az aktuális JVC és Panasonic katalógusokat. Rengeteg gyönyörű gépet láttam, ami említésre érdemes, és szívesen elfogadnám a saját háló- és tévézőszobámban is. Ilyen például a Panasonic SC-AK770 hifike, vagy a SA-BX500 7 csatornás rádióerősítő, hozzá illő faburkolatú (és – figyelj! – famembrános) hangszórókkal (bár ez utóbbi JVC fejlesztés).

Panasonic SC-AK770

Panasonic SA-BX500


WoodCone hangszórók a JVC-től

Amit azonban meg kell állapítani, az az, hogy a nyolcvanas és kilencvenes években reneszánszát élő peak meter teljesen eltűnt a mai gépekből.

A peak meter egy kis kijelző volt, aminek szerepe mindössze annyi, hogy az audiójel pillanatnyi értékét (pl. hangerősség) egy vizuális skálán ábrázolja. Feltételezem, hogy ilyet biztosan látott már mindenki, a zene ütemére ugráló, fluoreszcens csíkokra gondolok. Mint amilyen pl. a Sony TC-RX55-ös magnódecken volt.


A számláló mellett elhelyezkedő kijelző felemelő élményt nyújt, ahogyan a zene ütemét vizuálisan is követhetővé teszi, valamint jelzi a legmagasabb (peak) értékeket. Manapság miért nincs ilyen a hétköznapi eszközökben? Igazából ez a magának egyre inkább utat törő minimalista dizájn, a funkciók be- és kikapcsolásának távirányítóra zsúfolása azt eredményezi, hogy az emberek elkényelmesednek: hozzá sem érnek a géphez, amit drága pénzen megvásároltak. Én még emlékszem olyan magnósra, aki a drága pénzen megvásárolt magnódeck fémbevonatú kapcsolóihoz soha nem ért hozzá csak úgy, ahhoz mindig egy vékony kesztyűt használt, hogy az ujjlenyomatok ne tegyék tönkre a gép esztétikáját. Hol van már manapság ilyesmi, az érintőképernyős (agyonujjlenyomatolt) telefonok világában?

Nekem hiányzik ez a fajta igényesség. Már csak a Winamp virtuális VU-meterét, valamint a YouTube-videókat böngészhetem a témában.



(Ha érdekelnek a régi, szalagos magnók, olvasd el kapcsolódó cikkünket!)

6 megjegyzés:

Endoril írta...

Ez érdekes. Nekem fel sem tűnt, hogy nincsenek manapság beépített peak meterek. Lehet azért, mert manapság nem is nézegettem ilyen eszközöket.
Meg én inkább oszcilloszkóp párti vagyok :)

FroSt írta...

Sztem is érdekes első pillantásra nekem a régi Knight Rider jutott az eszembe xD a kocsi műszerfala tele volt ilyen kis ehez hasonlo szaladgáló csikokkal egyfajta (akkoriban még) Hi-tech hatást keltve :D. Emlékszem még a régi magnokra azon volt ilyen:D anyumék mesélték h amikor kicsi voltam feszt azt bámultam :D de ahogy nöttem találtam érdekesebb nézegetni valot

Thozoo írta...

Bámultam én is sokat régebben. Képes voltam úgy végighallgatni egy 60 perces kazettát, hogy a magnó előtt feküdve hol azt, hol pedig a szalagcsévélő kerekek forgását néztem. :)

Régen volt, ráértem nagyon. :-)

Thozoo írta...

Endoril: a post azért született, hogy tűnjön fel. Lázadjunk fel együtt, követeljük vissza a peak metert! :D

Penya írta...

Huh, ez a post megint betalalt! Mindig is imadtam a kivezerlesjelzoket. Betegesen:) Most ami szol zene (gnr - civil war), annak a spektrumat mutatja az equalizeremen levo kijelzo ami olyan mint a winampban, valamit az erositon is a kijelzo. Magnodeckeken is imadtam a vu metert. Most is van magnodeckem csak szegenyben mar eloregedtek a gumi reszek, pedig igencsak jofele amugy, Technics, az egyik legdragabb fajtabol. Hangfalakrol meg annyit hogy epp ma szervizeltem szegeny Videoton dc2550 hangfalam mert elhalt egyikben a mely.

Thozoo írta...

Már vártam, hogy jelentkezz, csodálkoztam volna, ha te, mint a technikatörténelem megszállottja pont ehhez a posthoz nem írsz semmit. :-) Szívesen vennék pár fotót azon cuccaidról, amik ebbe a körbe tartoznak. Pl. az említett Technics magnódeck, Videoton hangfalak, VU-meterek, "kivezérlésjelzők" - egy postot megérne nálam.

Mit gondolsz?