Oldalak

2009. február 27., péntek

Miért nem használunk ingyenes szoftvereket?

Nem hinném, hogy sokakat aggasztana a kérdés, hogy másolt (gyakorlatilag: lopott) MS Office fut a gépén, és attól is nyugodt lélekkel tud aludni a legtöbb ember, hogy ezen Office Excelében és Wordjében oldja meg a napi munkájának nagy részét, azonban a kérdés mégis létjogosultságú: miért nem használunk ingyenes, nyílt forráskódú szoftvereket ahelyett, hogy kereskedelmi, fizetős szoftverekkel pakoljuk tele a gépünket? Manapság már szinte nincs is olyan terület, ahol ne találnánk meg egy szoftvernek – hangsúlyozom – a mindennapi munkára alkalmas verzióját.

Irodai munkára ott van a teljes magyar nyelvű OpenOffice, ami az átlagfelhasználónak (de annak is, aki egy kicsit járatosabb a témában) teljeskörű irodai szoftvercsomagot ad a kezébe. Egyszerűbb grafikai munkákra a Gimp, vagy a vektoros grafikákat preferáló InkScape nyújt jó megoldást, de találunk többcsatornás hangszerkesztőt (AudaCity), böngésző, levelező és feedolvasó-párost (Firefox, Thunderbird), médiafájl-ide-oda-konvertálót (MediaCoder), CD- és DVD-író szoftvert (CDBurnerXP), de még több csevegőhálózatot támogató csevegőprogramot is (Pidgin). Ezek persze csak az átlagfelhasználó által leggyakrabban használt szoftverek, a kínálatot böngészve azonban újabb és újabb gyöngyszemekre is bukkanhatunk a neten – teljesen ingyen.

Nem akarok itt nagy szavakat használni: én sem használok mindenben nyílt forráskódú, vagy ingyenes szoftvereket. Ennek pedig mindössze annyi az oka, hogy a munkahelyemen sem azokat a szoftvereket használják, amiket érdemes lenne. Nekem pedig munkámból fakadóan azokat a szoftvereket kell használnom itthon is, amiket bent is használ mindenki, hiszen nem megoldható, hogy állandóan konvertáljak ide-oda fájlokat, csakis azért, hogy egy-egy szövegszerkesztés- vagy táblázatkezelés feladat úgy nézzen ki, mint ahogyan annak ki kell néznie. Vagy vállalom az ezzel járó többletterhet (nem szeretném), vagy hagyom a francba az egészet, és nem a Mentés másként... menüpontnak szentelem az életem.

Ha visszavonulok, nyugdíjas éveimben csakis nyílt forráskódú, ingyenes szoftvert fogok használni. :-) Addig azonban gyakorlatilag rá vagyok kényszerítve a mindenki által ismert és használt megoldásokra. :-( Van kiút ebből?

3 megjegyzés:

mizy írta...

Sajnos a magyar allam olyan szinten nem tud gondolkodni, hogy az nem igaz! Tolja a lovet kulfoldre, holott ingyenes szoftverekkel ugyanugy mindent megoldhatnank. (Lehet 10 eve nem volt ilyen lehetoseg, de most van.) Jopar allam az ingyenes (szabad) szoftverek fele kacsingat. Kuba, Brazilia, Oroszorszag, Kina. Csak hogy parat emlitsek. :) Es nem art megemliteni, hogy mindannyian sajat (nemzeti), Linux kernelre epulo operacios rendszert fejlesztenek. (Kiveve talan Braziliat, de az oktatast teljesen megreformaljak.) Na de nem kellene nekunk sajatot csinalni, van kazal-szamra mibol valasztani. Nem utolso sorban, tavmenedzsment szempontjabol sem lenne rossz dolog. Sokkal egyszerubb lenne az en eletem is! :D De ez mar reszletkerdes.
Tudom-tudom elfogult vagyok...

Milupapa írta...

Én is rá vagyok kényszerülve, mert sokszor van úgy hogy egy ingyen program nem lenne elég nálam, de van amiből megfelelne valamiért mégis letöltött verziókat használok. Ha lenne rá elég pénzem szívesen megvenném egy-két programomat eredetiben is. (Vírusirtókból viszont nem bízom az ingyenesekben már ha van olyan)

Thozoo írta...

MiZY: Az a baj, hogy a legtöbben még csak kacsintgatnak, és nem mondják ki, hogy igenis, használjon mindenki ingyenes szoftvereket. Nagyon kevés helyen van ez még így eldöntve. Én nem ragaszkodnék ahhoz sem, hogy feltétlenül Linuxon toljuk az ipart, a felhasználói szoftverek nagy részén is lehetne spórolni. (A Linuxot már csak azért sem, mert pl. én se tartom magam rossz szakembernek, mégsem vagyok képes megszokni: az elmúlt évek berögződéseit kitörölni lehet, hogy több év is kellene.)

Milupapa: a vírusirtókkal pont így vagyok, ahogy te, azért én is fizetek. Hozzá kell tenni, nem sokat, ha egy hónapra lebontom, akkor majdnem kijön ötszáz forintra is. :) Annyit meg nekem megér, hogy nem kell állandóan krekkelni a cuccot, meg tudom, hogy biztonságban van a gépem. (Én NOD32-t használok, elég jól csengő név manapság, és tényleg szuper egy víruskereső.)