Oldalak

2007. október 17., szerda

Tipográfia kicsiben

Majdnem tipográfus lettem. Az meg mi? - kérdezték sokan. A tipográfia a nyomtatott betűkkel foglalkozó tudomány, melynek célja olyan írásképet kialakítani a betűtípusok és betűcsaládok alkalmazásával, mely egyszerre esztétikus és célszerű. Ez a hóbort nálam onnan indult, hogy ifjúkoromban kiolvastam egyetlen délután alatt egy olyan jól sikerült könyvet, amely a szakma szépségeit tárta fel előttem, és akkor döntöttem. Aztán valahogy mégsem úgy lett. Az érdeklődés viszont megmaradt, és ezért figyelek fel az olyan apró részletekre is, amire más - talán - nem.

Sok-sok hónapnyi SMS-írás alatt sem jött elő olyan eset, amikor kis i betű és nagy nyomtatott J betű közvetlenül egymás mellé került volna telefonom kijelzőjén. Tegnap azonban olvastam egy cikket a kémprogramirtókról, azon belül is a HiJackThis nevű alkalmazásról, amit ma mindenképpen szerettem volna kipróbálni. Felírtam hát a telefonomba, mintegy emlékeztetésképpen:


Az arra érzékeny közönség máris látja a szépséget: a nagy nyomtatott J betű alja gyönyörűen az i betű alá szalad, alávágás következik be. Szövegszerkesztéskor előfordulnak olyan esetek, amikor az egyes betűk között optikailag nagy hézag keletkezik. Ekkor a két betűt egymás alá kell csúsztatni, hogy a köztük lévő távolságot csökkentsük. Ezt az eljárást a szakma alávágásnak vagy egalizálásnak hívja. És ezt tudja az én telefonom is! Rögtön elkezdtem kísérletezni mindenféle alávágási technikával, betűpárokat raktam egymás mellé, de több esetben nem jött elő a dolog. Pl. a Tanul szónál a T betű jobb felső szára alá beszaladhatna az a betű, vagy legalább csak közelebb kerülhetne, mint fejlettebb szövegszerkesztőkben, ha bekapcsoljuk a Betűpárok alávágása lehetőséget.

A felső szónál nincs bekapcsolva az alávágás, az alsónál igen.
Jól látható a betűk közötti térköz változása,
bár az a betű nem megy be a T alá.


A telefonom azonban nem tudja mindezt, ő csak bután a T mellé teszi az a betűt, nagy közzel. Ez persze a mindennapi életben, SMS-írás közben egyáltalán nem feszélyez, sőt, mondhatni ügyet sem vetek rá, de így kerek a történet.


Nem lehet minden tökéletes.

---
Tudomány: Tipográfia a weben és Wikipédia.

Nincsenek megjegyzések: