Oldalak

2011. február 13., vasárnap

Amortizáció – de mennyire?

Az informatikust mérhetetlenül bosszantja, amikor nincs jó számítógépe, vagy amikor van, de azt aranyáron vásárolta és egy év múlva már fele annyiért is megkaphatná ugyanazt a konfigurációt. Én 2010. áprilisában vásároltam a jelenlegi számítógépemet és az a kérdés foglalkoztatott ezen a verőfényes vasárnap reggelen, miután kiugrottam az ágyból, hogy vajon mennyit érhet jelenlegi áron számolva ez a számítógép. Egy ilyen összehasonlítást már készítettem 2010. novemberében is, így a konfigurációt alkotó hardverek és szoftverek árának alakulása gyönyörűen megcsodálható azon a diagramon, amit hirtelen felindulásból készítettem egy kávé mellett.


Ha reákattintunk eme grafikai műremekre, mindjárt láthatóvá válik, hogy melyik oszlop mit takar. A kék színű oszlopok az eredeti vételárat mutatják, a piros oszlopok a novemberi, a zöld színű oszlopok pedig a jelenlegi vételárat hivatottak bemutatni. A diagramból jól látszik, hogy pár hardver ára még a mai napig tartja magát: a GTX 260-as videokártya ára kissé ingadozni látszik, de a jelenlegi ára majdhogynem ugyanannyi, mint a háromnegyed évvel ezelőtti vételára. A processzorra hasonlók igazak, valamint a kisebb hardverekre is. Áresés figyelhető meg az alaplapnál, ami egy több, mint egy éves modell esetében teljességgel természetes, illetve a memóriák jelenlegi árai fájón alacsonyak, hiszen azért a pénzért amit akkor ráköltöttem most dupla annyi (8 GB) memóriával szerelt számítógépet kaphatnék. Az operációs rendszer árának változását nem nagyon értem, valószínűleg nem egy forrásból szereztem az adatokat, a jelenlegi ára majdhogynem ugyanannyi, mint amikor a számítógépet vásároltam.

Összességében megnyugtató volt ez így vasárnap reggelre: konfigurációm a legideálisabb árakkal számolva háromnegyed év alatt mintegy 30.000 Forintot (13%) veszített értékéből, ami – köszönhetően a javarészt prémium kategóriás alkatrészeknek – rendkívül megnyugtató. Remélem, hogy a nyár végén még a legtöbb hardver megtalálható lesz a boltok kínálatában és újabb összehasonlítást tudok tenni.

Nincsenek megjegyzések: