Oldalak

2011. június 2., csütörtök

A jó portfólió titka

Volt már arról szó nem is olyan régen, hogy a portfólióm elkészült. A minap az alábbi üzenet landolt szerkesztőségünk elektronikus levelesládikájába.

Elsősorban gratulálni szeretnék a féléves munkájához! A vizsgatanítások is nagyon jól sikerültek, de az összeállított portfóliója is különösen kiemelkedő minőségű!
Ezért a beleegyezését kérem, hogy a későbbi hallgatók számára nem csupán mintaként, de példaként is állíthassam (amennyiben erre igény és lehetőség adódik).


Na, hát nincs ezen mit szépíteni, jó voltam a szeren. El is szálltam teljesen ettől és arra gondoltam, hogy most itt a nagyközönség előtt megosztom a jó portfólió készítésével kapcsolatos ismereteimet. (Vagyis: hogyan csináltam én.) Ez persze nem biztos, hogy minden bírálónál bejön, nálam – úgy tűnik – működött. Megmondva a frankót öt pontban tehát, az alábbiakat állítom.

1. Semmi csicsa. Én egy egyszerű Word 2007-et használtam a portfólió megírásához. Egy oldal általában úgy nézett ki, hogy a beépített címstílus mellett a fő szöveg Times New Roman, 12-es méretű betű, alapértelmezett sorköz, folyó szöveg. Lehetett volna ennél szebbet is választani, jobbat is – teljesen felesleges.

2. Egységes stílus. Egy portfólió általában nagyon sok dokumentumból áll, amelyek óravázlatoktól kezdve a jegyzőkönyveken át a dolgozatok értékeléséig számos irományt magukban foglalnak. Érdemes már a munka elején eldönteni, hogy ezek milyen egységes stílusban lesznek megjelenítve. Nálam egységes fejléc volt mindegyik dokumentumon, valamint az oldalszámozások is ugyanazt a stílust követték. Ez is elősegíti, hogy egységes dolog szülessen a papírhalomból.

3. A maximum a maximum. Ha valamit 6 oldal terjedelemben kell elkészíteni, akkor készítsük el 6 oldal terjedelemben. Nem kell többet írni róla, mert felesleges erőfeszítés, kevesebbet pedig nem szabad, mert bele lehet kötni. Rendkívül átlátszó trükk a betűméret növelése, vagy a sorközök nagyobbra állítása a kívánt cél elérése érdekében, ráadásul ezzel a 2. pontban említett egységes stílust lehet elbukni, de rögvest.

4. Átlátható mellékletek. Bizonyára vannak, akik a portfólió elektronikus változatát preferálják, de a papír alapú mellé is be kell adni egy CD vagy DVD mellékletet. Nagyon fontos, hogy a fájlok elnevezése mindkét esetben valamilyen struktúrát kövessen, én az alábbi megoldást választottam:

A fájlok egy része, szépen rendezve

Nem jó megoldás az alábbi:

A fájlok máshogyan

Bár ugyanaz a kettő, melyikre jobb ránézni? A papír alapú portfólió mellékletében törekedjünk arra, hogy minden információ elektronikusan is meglegyen (aláírt dokumentumok, mellékletek szkennelve is).

5. Egységben az erő. A portfólió a legvégén egy dokumentummá áll össze. Ennek megfelelően tartalomjegyzék, oldalszámokkal (elég, ha annyi van benne, hogy melyik rész hány oldalt foglal el, nem kell folyamatosan oldalszámozni), címlap, és elválasztók legyenek benne. Ezen utóbbiakra azért van szükség, hogy kissé széttagolják a fejezeteket, jobban átlátható és szellős legyen a munka.

Tanácsadó rovatunk itt véget ért, június 30-án 8.00 órakor kiderül, hogy mennyire is vagyok jó és hogy mit ért a két évnyi egyetemi képzés, mivel ekkor lesz a záróvizsgám, amelyen mind a szakdolgozatot, mind pedig a portfóliót meg kell védenem, majd be kell számolnom arról, mennyire sikerült felkészülnöm a témakörökből. Ütős nap lesz!

4 megjegyzés:

Gyula írta...

Nagyon ügyi vagy!Gratulálunk!

Thozoo írta...

Köszönöm. :)

misty írta...

Nagyon nagyon büszke vagyok Rád! :-) Gratulálok! :-)

Thozoo írta...

Köszönöm, szöszöm! :)