Oldalak

2013. augusztus 26., hétfő

Intel Atom: meglódul a táltos

Bizonyára többen vannak olvasóink között, akik nem félévente cserélik le laptopjukat, így velük osztanám meg ezt az apró szösszenetet, melyből kiderül, hogyan adjunk még egy lökést leamortizálódott laptopunknak.

2010. február 8-a volt az a nap, amikor úgy döntöttem, hogy kicsiny szolgálati Acer Aspire 250D netbookomra felerőltetem a Windows 7-et. Szuperül is ment minden addig, amíg a csupasz operációs rendszer volt a gépen, azonban az egymás után telepített programok hatására szépen lassan elkezdett lomha döggé válni az addigi kis kezes jószág. Addig fajult a dolog, hogy ez év márciusában már a Linux-szal is megpróbálkoztam, ami ugyan drámaian megnövelte az eszköz használhatóságát, csak egy baj van vele, hogy nem Windows és bizony vannak olyan napok, amikor Windowst kell használnom ezen a kicsi gépen, ha akarom, ha nem.

Tudtam arról, hogy a Windows 7-ben van egy ReadyBoost nevű technológia, ami arra hivatott, hogy flash-meghajtó használatával csökkentse a lassú merevlemezek fejmozgása által okozott várakozási időt, de úgy gondoltam, hogy ennek nincs túl sok értelme, elvégre hogyan venné ki magát, ha állandóan egy pendrive-ot a gépbe dugva masíroznék mindenfelé. :-) Ugyanakkor nem is nagyon akartam a nagyobb méretű, gyors pendrive-okat erre a célra befogni, ámde ma egy blog olvasása közben megvilágosodtam.

A kártyaolvasó, gyerekek!

Tudtam, hogy van, csak nem sejtettem

A telefonomból kiszuperált (nagyobbra cserélt) 2 GB-os memóriakártya alkalmas arra, hogy a netbook sebességét növelő ReadyBoost állományt elhelyezzem rajta, ráadásul teljesen mindegy, hogy a kártyaolvasót védő műanyagdarab, vagy egy SD-adapter van a laptop kártyaolvasójában, így gyorsan és frissen fogtam magam, memóriakártyát formáztam és megkértem a Windowst, használja ezt az eszközt a ReadyBoost-hoz. Mert hiszen ez egyszerűen megy: Számítógépben (Sajátgép, Fájlkezelő, Intéző, ki hogy ismeri) kiválasztjuk az eszközt, jobb gomb, Tulajdonságok. ReadyBoost fül. Beállítjuk eképpen:

Ha nem akarjuk az egész szabad területet felhasználni, az
"Eszköz használata"-t jelöljük be és alatta állítsuk be a
felhasználni kívánt tárterületet.

Várunk egy picit... és kész!

Adódik a kérdés, mit bír ezután egy 5400-as fordulaton pörgő merevlemezzel, 1 GB RAM-mal és Intel Atom processzorral szerelt számítógép. A Windows indítása után csak az Intel cuccai és a NOD32 antivirus töltődik be, átlagban véve több indítást és leállítást, kb. 70 másodperces értéket kaptam az asztal betöltésére (ekkor már dolgozhatunk), és kb. két perc kell, amíg a merevlemez LED-je elalszik és a gép nyugalmi állapotba kerül. Ez az eddig két perc-öt perc helyett mindenképpen pozitív eredmény, bár hozzá kell tennem, hogy legtöbbször hibernálva van a gép és inkább az alkalmazások indításán lesz itt a hangsúly. A leállítás 12 másodpercet vett igénybe, szemben az eddigi 30 másodperccel.

Nem mondom, hogy innentől kezdve a kis gép úgy száguld, mintha i7-es processzor lenne benne, sőt, i3-ast sem mondok, de az biztos, hogy az eddig komótos tempó, az ablakok vezérlőelemenként való idegtépő összerakosgatása megszűnt, a rendszer viszonylag gyorsan reagál, az alkalmazások érezhetően fürgébben indulnak. Természetesen csodát nem kell várni, a viszonylag kevés RAM 3-4 megnyitott böngészőablaknál már érezteti a hatását. Ha van egy lassú netbookod és egy használaton kívüli memóriakártyád, viszont nem telik RAM-ra és egy kisebb SSD-re, akkor egy próbát megér. ;-)

2 megjegyzés:

Misi írta...

Ezt mindenképpen kipróbálom én is. :)

Thozoo írta...

Érdemes! Nekem nagyon bevált ez a technika. Gondolom, nagyobb memóriakártyával méginkább megy, állítólag az a jó, ha legalább kétszer akkora a kártya kapacitása, mint a RAM-é, így nekem az 1 GB RAM mellé a 2GB-os jó, persze 16 GB-os még jobb lenne, de az marad a telefonban.

Örülök, hogy itt látlak. :)