Oldalak

2007. május 10., csütörtök

Digitális videózás

Egész életemben csak kazettára dolgozó videokamerákkal dolgoztam, amelyek analóg módon rögzítették a filmet. Tegnap azonban volt szerencsém pár napra kölcsönkérni egy JVC GZ-MG20 típusú digitális kamkordert, ami egyenesen a 20 GB-os, beépített merevlemezére rögzíti a felvett adatot, így rendkívül kényelmes vele dolgozni. Kameratesztbe nem bocsátkoznék, abból úgyis sok van a neten. Sokkal érdekesebb megvizsgálni a hozzáadott szoftver témakörét. Mivel nem kaptam a kamerával semmilyen CD-t, ezért kénytelen voltam a netről összevadászni a kellékeket - egészen biztos vagyok benne, hogy jobban jártam, mintha a kamerához kapott programmal próbálkoztam volna.

Szoftvervadászatra azért volt szükség, mert a kamera ugyan az USB-portra csatlakoztava külső meghajtóként látszik, a felvett filmet jelenetenként külön fájlokba rögzíti. Ez még nem is volna égető probléma, viszont az, hogy mindezt .MOD, .MOI és .PGI kiterjesztésű egzotikus fájlokban oldja meg, annál inkább. Már első körben sem estem kétségbe: lemásoltam a .MOD kiterjesztésű fájlokat, majd azokat .MPG kiterjesztésűre neveztem át, így tökéletesen működött a lejátszás. Furcsa volt, hogy az eddig megszokott szalagos kamerákkal ellentétben a jelenetek nem egy nagy adatfolyamként jöttek létre, hanem - mint fentebb említettem - jelenetenként, külön fájlban, és tulajdonképpen itt jöttek a problémák: ha megpróbáltam összeilleszteni a jeleneteket, az általam eddig használt vágóprogramok meghaltak.

A tökéletes megoldásig ugyanis három vágóprogrammal próbálkoztam. Elsőként az Intervideo WinDVD Creator nevű progi régebbi verzióját vetettem be, ami teljesen meghülyült, holott szabályos MPEG-2 streamek voltak a fájlok: a kép szétesett, és nem volt a felvett anyagnak hangja. A második próbálkozásom az Ulead VideoStudio nevű szoftverrel történt: itt a kép tökéletes volt, de hang egyáltalán nem hallatszott. Harmadjára kedvenc fapados videovágómmal, a Nero csomag részét képező Nero Vision-nel próbálkoztam. Legnagyobb meglepetésemre minden tökéletesen működött, azonban egy idő után észre kellett vennem, hogy ha a hang egy adott hangerő fölé emelkedett, a jobb hangszóróban zavaró recsegés hallatszott, amit - ha már a kép DVD minőségű - semmiképpen nem hagyhattam benne, más megoldást kellett keresnem.

Számos idegen nyelvű fórum meglátogatása után (ahol mindenki a több száz megás Cyberlink PowerDirector nevű progit ajánlotta a probléma megoldására) a magyar JVC problémamegoldó oldalán egy lelkes amatőr hozzászólása adta meg a végső lökést (áldom a napot, amikor megírta kis levelét). Ő a Womble MPEG Video Wizard nevű, viszonylag kis méretű programot ajánlotta. Eleinte csak azt hittem, hogy a kamera által készített .MOD fájlokat tudja szabványos MPEG-be konvertálni, de rá kellett döbbennem, hogy a szoftver ennél jóvan sokrétűbb. Konkrétan egy komplett videovágó és -szerkesztő alkalmazást kapunk vele, effektekkel, hang- és képvágással, menüs VideoDVD-t írni képes funkciókészlettel, narrálással és feliratozással. A program legszimpatikusabb tulajdonsága, hogy minőségi romlás és újratömörítés nélkül képes a megvágott (MPEG formátumú) filmet exportálni. Így tehát nem kell az anyagot újrakódolni, ami jelentős időmegtakarítást jelent, arról nem is beszélve, hogy a vágott anyag minősége (mind képben, mind pedig hangban) ugyanaz lesz, mint ami a kameráról lejött.

Azt hittem eljött a kánaán, egészen addig, amíg egy zenét nem illesztettem kis filmem alá. A hang ilyenkor nagyon eltorzult, hallgathatatlanná vált (de csak a kiexportált videóban, szerkesztés közben szépen szólt). Hosszas nyomozásom eredményeként a problémát abban látom, hogy a kameráról lejövő hang AC3-as (48 kHz), a beillesztett zene pedig mp3 (44 kHz). Valamilyen módon a két mintavételi frekvencia különbsége okozta a galibát. Amennyiben a kész mozi hangjának formátumát Layer-II mpeg hangra változtattam (44 kHz), minden tökéletesen működött.

Womble akcióban

A programot annyira megszerettem (mivel képes a kameráról lejött .MOD fájlokkal is kiválóan dolgozni), hogy valószínűleg a Nero Vision-t fogja leváltani. Nem csak MPEG, hanem AVI fájlokkal is dolgozik, és hihetetlen profi. Nem zabálja a memóriát, szinte minden alapfunkciót ismer, ami egy videoszerkesztés során jól jöhet. Csak ajánlani tudom mindenkinek.

4 megjegyzés:

Norbie írta...

Ilyen nekem is kell :)

Thozoo írta...

Kamera vagy szoftver?

Pibácsi írta...

Helló!
Kérdezném, hogy a 2006-ban megjelent Digitális videózás címmel megjelent cikkben szereplő Womble Mpeg Wizard- videó szerkesztő használatával kapcsolatosan Thozoo-nak lehet-e gyakorlati kérdést feltenni, mivel úgy irta, hogy neki nagyon jól dolgozott, így gondolom, hogy szerkesztett is vele. Vagy kérnék egy e-mail címet, ha lehet. Az enyém: nove.istvan@globonet.hu
Ü.Pibácsi.

Thozoo írta...

Lehet, küldöm a mailcímem. :-)